Yoga  is  bewegen .....

naar innerlijke  rust.

 

 

_____NIEUWS_________________________________________________________________________

 

VAKANTIEPERIODES 2019

 

 

-    Het derde lesblok van dit seizoen is van maandag 6 Mei

     t/m donderdag 20 Juni.

 

-    30 Mei Hemelvaartsdag is er geen les.

-    Cursisten kunnen deze les inhalen op woensdag 29 Mei of in overleg

-    10 Juni 2de Pinksterdag is er geen les

-    Cursisten kunnen deze les inhalen op woensdag 13 Juni of in overleg

 

-    Het eerste lesblok na de zomerstop is van maandag 19 augustus (week 34)

     t/m donderdag 3 oktober (week 40).

 

-    Het tweede lesblok is van maandag 21 oktober (week 43)

     t/m donderdag 5 december (week49).

 

-    Na de feestdagen beginnen de lessen weer op maandag 6 januari 2020.

  

 

 

_____DE LAATSTE WETENSCHAPPELIJKE ONDERZOEKEN____________________

 

Bewijzen wat de yogi’s altijd al geweten hebben; diepe ontspanning kan een vergaand effect hebben op een groot aantal medische  condities. 

De staat van ontspanning is gekoppeld aan chemische stoffen zoals serotonine, maar ook op het groeihormoon dat zorgt voor het herstel van cellen en weefsels.

Het is een stukje advies wat yogi’s al duizenden jaren geven; adem eens diep in en ontspan. Voel hoe de spanning van je spieren smelt en al je zorgen verdwijnen. Op de een of andere manier weten we allemaal dat ontspanning goed voor ons is. Nu heeft de wetenschap het eindelijk bevestigd – want er is nu een publicatie uitgekomen dat een uitgebreide wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat diepe ontspanning ons lichaam op een genetisch niveau veranderd.

 

Wat onderzoekers aan de Harvart Medische School hebben ontdekt is dat, bij langdurige beoefening van ontspanningsmethodes zoals yoga en meditatie, veel meer “ziekte - aanvallende genen” actief waren, vergeleken met degenen die geen vorm van ontspanningsoefeningen deden. Specifiek ontdekten ze dat genen die beschermen tegen verstoringen zoals pijn, onvruchtbaarheid, hoge bloeddruk en zelfs reumatische artritis,  in werden geschakeld. De veranderingen, aldus de onderzoekers, werden teweeggebracht door wat ze “het ontspanningseffect” noemen, een fenomeen dat net zo krachtig kan werken als welk medicijn ook maar dan zonder bijwerkingen.

 

“We ontdekten dat een hele reeks van ziekte - aanvallende genen actief werden in de groep van ontspanningsbeoefenaars die niet actief waren in de controle groep”, legt Dr Herbert Benson uit, professor in de medicijnen aan de Harvart Medical School, die het onderzoek leidde.

 

Het goede nieuws voor de controle groep met de minder gezonde genen is dat het onderzoek op dat punt niet gestopt is. Het experiment, wat aangetoond heeft hoezeer genen reageren op gedrag, stemming en leefmilieu, laat zien dat genen net zo gemakkelijk aan- als weer uit kunnen schakelen.

 

“De onderzoekers vroegen de controle groep om elke dag ontspanningsmethodes te gaan oefenen”, vertelt   Jake Tobe, hypnotherapeut  bij het Londens  Body-Mind Medisch Centrum, die aan cliŽnten leert hoe ze ontspanningeffecten kunnen teweegbrengen. “Na twee maanden, begonnen hun lichamen te veranderen – de genen die helpen bij het tegengaan van ontstekingen, het doden van zieke cellen en het beschermen van het lichaam tegen kanker, werden actief ”.

 

En zelfs nog hoopvoller is het, dat de voordelen van het ontspanningseffect groter worden naar mate er regelmatiger ontspanningtechnieken beoefenend worden. Hoe vaker mensen ontspanningsoefeningen zoals meditatie en diepe ademhaling beoefenen, hoe groter hun kansen om vrij te blijven van artritis en gewrichtspijn en het verkrijgen van een sterker immuunsysteem, gezondere hormoon huishouding en lagere bloeddruk.

Benson vindt het onderzoek zo belangrijk omdat het laat zien hoe iemands geestesgesteldheid invloed heeft op het lichaam op een fysiek en genetisch niveau. Het zou ook kunnen verklaren waarom ontspanning verkregen door meditatie of het repeteren van mantra’s gezien wordt  als krachtige geneesmiddelen in  tradities zoals Ayurveda in India of Tibetaanse geneeskunde.

Maar hoe kan ontspanning nu zo’n krachtig effect opleveren over zo’n breed gebied? Wereldwijd onderzoek heeft de negatieve effecten van stress op het lichaam beschreven. Gekoppeld aan de stresshormonen adrenaline en cortisol,  verhoogt stress het hartritme en de bloeddruk, wat het immuunsysteem verzwakt en de vruchtbaarheid vermindert.

Daarmee vergeleken het ontspannen zijn is gekoppeld aan hogere niveaus van chemische feel – good  stoffen zoals serotonine en het groeihormoon. Dus studie toont aan dat ontspanning het volledig tegengestelde effect heeft, n.l. lagere hartslag, geweldige immuniteit en een springlevend lichaam.

“Op een biologisch niveau, is stress gekoppeld aan vechten, vluchten en gevaar (angst)”, legt Dr Jane Flemming uit. “In de overlevingsstand, schieten het hartritme en de bloeddruk omhoog. Ondertussen bereiden spieren zich voor op gevaar, ze spannen aan en verstrakken. Op dat moment niet essentiŽle functies zoals immuniteit en vertering worden op een zijspoor gezet”.

Aan de andere kant, is ontspanning  een toestand van rust, een moment van vreugde en fysieke vernieuwing. Vrij van gevaar, kunnen spieren zich ontspannen en kan het eten worden verteerd. De hartslag verlaagt en het bloed kan vrijelijk naar de lichaamsweefsels vloeien, en deze voorzien van voedingsstoffen en zuurstof. Deze staat van rust is goed voor de vruchtbaarheid, omdat het lichaam in staat is de stoffen op te slaan die nodig zijn voor het ontstaan van nieuw leven.

Terwijl er veel verschillende ontspanningstechnieken zijn, is hun biologische uitwerking in essentie identiek. “Als je ontspant wordt het para - sympathische zenuwstelsel ingeschakeld, wat o.a. gekoppeld is aan een goede vertering, geheugen en immuniteit. Dus zo lang als je diep in ontspanning bent, ontvang je een verscheidenheid aan beloningen”.

Maar, zo waarschuwt hij, diepe ontspanning is iets anders dan met een lekker kopje thee onderuitgezakt op de bank gaan zitten. Wat je zoekt is een staat van diepe rust die het lichaam op zowel fysiek als mentaal niveau volkomen ontspant. Regelmatig yoga of meditatie beoefenen zijn methodes om dat te bereiken.

Het ontspanningseffect kan niet bij iedereen een even uitgesproken uitwerking hebben. “Sommige mensen zijn gevoeliger voor ontspanningsmethoden dan andere”, waarschuwt Joan Borysenko, directeur van een ontspanningsprogramma voor terminale patiŽnten in het BIDM Center, Boston US. “D.m.v. ontspanning, zien we dat sommige mensen een kleine vooruitgang boeken, andere een veel grotere. En er zijn er een paar waarvan het leven totaal veranderd”.

 

home___ yoga___ lessen___ over mezelf___ praktisch___ lesgeld___Nieuws___contact